Εκποιήσεις και αναπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας

Εκποιήσεις και αναπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας
——————————
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ αφού μελέτησε με ιδιαίτερη προσοχή τις εξελίξεις σε σχέση με το καυτό ζήτημα των εκποιήσεων, αποφάσισε τα ακόλουθα:
Σήμερα, η κυπριακή κοινωνία βίωσε, ίσως ακόμα μια αμφιλεγόμενη σελίδα της Κοινοβουλευτικής της ιστορίας.
Είναι αξιοπερίεργο πως είναι δυνατό Αυγουστιάτικα να επιμένει η κυβέρνηση και τα κόμματα ΔΗΣΥ-ΔΗΚΟ στην συνέχιση των εκποιήσεων και στη διαδικασία παράκαμψης των δικαστικών διαδικασιών.
Ένα τόσο σοβαρό, πολύπλοκο και κοινωνικά ευαίσθητο πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με ερασιτεχνισμό και προχειρότητα και μάλιστα με ομολογία των πρωταγωνιστών του ότι δεν λύνει το πρόβλημα ούτε και απαντά σε εύλογα και κρίσιμα ερωτήματα.
Για παράδειγμα:
1. Η παράκαμψη των δικαστικών διαδικασιών που εκκρεμούν, συνιστά ή όχι περιφρόνηση της δικαιοσύνης;
2. Το Ανώτατο Δικαστήριο, γιατί δεν αποφαίνεται επιτέλους για την συνταγματικότητα ή όχι του Νόμου, γνωστού ως Νόμου Ηλεκτρονικής Εκποίησης;
3. Ποιος θα καθορίσει ποιο είναι το νόμιμα οφειλόμενο ποσόν των δανειοληπτών προς τις τράπεζες;
4. Ποιός θα καθορίσει ποιες είναι οι καταχρηστικές, αντισυμβατικές, παράτυπες, παράνομες, διφορούμενες ή αυθαίρετες χρεώσεις των τραπεζών;
5. Γιατί να μην δικαιούται ο δανειολήπτης να αγοράσει το δικό του δάνειο στην ίδια τιμή που το αγοράζουν τα Funds;
6. Δεν είναι προφανές ότι ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος είναι αδύνατο (λόγω προσωπικού) να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που απορρέουν από την νέα τροποποίηση ΔΗΚΟ-ΔΗΣΥ;
7. Ο εποπτικός ρόλος της Κεντρικής Τράπεζας με την νέα τροποποίηση πως διαφοροποιείται;
8. Είναι, επίσης προφανές ότι το σχέδιο ΕΣΤΙΑ καλύπτει ένα πολύ μικρό μέρος του προβλήματος και κυρίως λόγω γραφειοκρατίας και προϋποθέσεων δεν είναι δυνατό να επιλύσει ούτε στοιχειωδώς το πρόβλημα. Ποιά είναι η υπαλλακτική λύση γι’ αυτούς που δεν εμπίπτουν στο συγκεκριμένο σχέδιο;
9. Τα λεγόμενα FUNDS (επενδυτικά ταμεία) ΠΟΥ και σε ΠΟΙΟΥΣ ανήκουν; Δεν υπάρχει η παραμικρή διαφάνεια…
10. Τα FUNDS ανήκουν, μήπως στις ίδιες τις τράπεζες; Αν όχι, ΓΙΑΤΙ συστεγάζονται; Γιατί έχουν κοινό προσωπικό που μετατέθηκε σ’ αυτά; Ποιά είναι τα Διοικητικά Συμβούλια των FUNDS;
11. Γιατί αναβλήθηκε από την Βουλή το ζήτημα των δανείων που έχουν ήδη ξεπουληθεί στα FUNDS;
12. Αυτός ο περίεργος μυστικισμός με τα λεγόμενα FUNDS, μπορεί να εκληφθεί από τους πολίτες ότι ενδεχομένως να κρύβονται διαπλεκόμενα συμφέροντα;
13. Αφού ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος δεν θα επιλαμβάνεται υποθέσεων που έχουν ήδη μεταβιβαστεί στα FUNDS, ποιές υποθέσεις θα επιλαμβάνεται;
Πιστεύουμε πως για να καταστεί πιο δίκαιο και αποτελεσματικό το νομικό πλαίσιο, θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο στρατηγικό πλαίσιο, του οποίου οι βασικές αρχές και επιδιώξεις θα πρέπει να είναι:
I. Ο σαφής διαχωρισμός μεταξύ στρατηγικών κακοπληρωτών και συνετών δανειοληπτών
II. Η προστασία των δανειοληπτών που δεν μπορούν να ενταχθούν στο Σχέδιο ΕΣΤΙΑ
III. Η ενίσχυση των αναδιαρθρώσεων, ώστε να αποτραπεί η συσσώρευση άλλων περιουσιακών στοιχείων στις τράπεζες.
IV. Η επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών με παροχή έκπτωσης σε περίπτωση εξόφλησης του δανείου τους.

Ο Νόμος γνωστός ως Νόμος ηλεκτρονικής εκποίησης αν και κρίνεται από το σύνολο του Νομικού κόσμου και όχι μόνον ως ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΣ, εντούτοις εδώ κι ένα χρόνο κι ενώ εκκρεμούν σχετικές προσφυγές καμία απόφαση ελήφθη από το Ανώτατο Δικαστήριο. Είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ αυτή η καθυστέρηση και δημιουργεί σωρεία δικαιολογημένων υποψιών.
Η ισχύουσα Νομοθεσία περί εκποιήσεων είναι επιεικώς αντί-νομική και ατυχής. Παρακάμπτει βάναυσα την Δικαστική εξουσία και ισοπεδώνει με θλιβερό τρόπο τα ανθρώπινα δικαιώματα του πολίτη. Διαγράφει ουσιαστικά το δικαίωμα της κοινωνίας να προσφεύγει στα δικαστήρια προκειμένου να εξεύρει τα δίκαια του. (Δεν παραβλέπουμε, ωστόσο τα σοβαρότητα θεσμικά προβλήματα λειτουργίας και απονομής της δικαιοσύνης, που θα πρέπει τάχιστα να εκσυγχρονιστεί, συνάδοντας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα).
Στόχος των εισηγήσεων της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΠΡΑΤΑΞΗΣ δεν είναι η δημιουργία περαιτέρω προβλημάτων στο ήδη ταλαιπωρημένο χρηματοπιστωτικό μας σύστημα. Στόχος είναι να βοηθήσουμε ώστε στα πλαίσια του δικαίου να οδηγούνται τράπεζες και δανειολήπτες σε βιώσιμες αναδιαρθρώσεις κατά τρόπο, ώστε να αποφεύγονται εκποιήσεις. Οι εκποιήσεις πρέπει να’ ναι το έσχατο μέτρο εκτέλεσης των Δικαστικών αποφάσεων.
Έγνοια της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ είναι η προστασία της οικονομίας του τόπου μας. Αντιλαμβανόμαστε χωρίς αμφιβολία την αναγκαιότητα να παρουσιαζόμαστε στην Ενωμένη Ευρώπη ως αξιόπιστοι και αξιόχρεοι εταίροι. Καταλαβαίνουμε και στηρίζουμε τις οποίες προσπάθειες στήριξης της οικονομίας και την αποφυγήν στο μέλλον ανάλογων περιπετειών του 2013.

Ως ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ είχαμε εισηγηθεί σε ανύποπτο χρόνο επί λέξει τα ακόλουθα: «Τα οφειλόμενα προς τις τράπεζες ποσά είναι γνωστό πια πως ΔΕΝ ανταποκρίνονται ούτε στην πραγματικότητα ούτε στην Νομιμότητα. Ακριβώς, γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει να υπάρχει η ασφαλιστική δικλείδα με τη σύσταση ενός Ανεξάρτητου Οργανισμού για να αποφασίζει το ΝΟΜΙΜΑ οφειλόμενο από τους δανειολήπτες ποσό. Εισηγούμαστε, λοιπόν την κατ’ αναλογία υιοθέτηση θεσμού ο οποίος να πραγματεύεται με αναλογιστική ικανότητα και γνώση το κυρίαρχο θέμα των ΝΟΜΙΜΑ οφειλόμενων ποσών. Αντίστοιχου του επιδιαιτητού που θα καθορίζει το νόμιμα οφειλόμενο αφού εξαιρεθούν οι καταχρηστικές παράνομες υπερχρεώσεις των Τραπεζών».
Σήμερα, με την τροποποίηση της σχετικής Νομοθεσίας ανατίθενται στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο δικαιώματα και εξουσίες που για να δύναται να ανταποκριθεί πρέπει:

1. Να υπάρξει άμεση ενδυνάμωση του γραφείου του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου από ικανό προσωπικό.
2. Να δοθεί επιπλέον αριθμός Διαμεσολαβητών
3. Να επεκταθούν οι αρμοδιότητες και εξουσίες του σε υποθέσεις που αφορούν σε πωλημένα δάνεια στα Funds.
4. Οι αποφάσεις που Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου να καταστούν, επιτέλους δεσμευτικές για τις τράπεζες
5. Να δοθεί χρόνος προετοιμασίας του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου να καθορίσει και επιβεβαιώσει διαδικαστικά και με κανονισμούς (έντυπα κλπ) τον τρόπο που θα απευθύνεται σε αυτόν ο δανειολήπτης.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ παρά το ότι θεωρεί την ψηφισθείσα, σήμερα νομοθεσία ως εμβαλωματική και μη αντιμετωπίζουσα καίρια και ουσιαστικά το πρόβλημα, εντούτοις, έχοντας υπόψη τη διακηρυγμένη θέση του Διοικητή της ΚΤ για προετοιμασία και υποβολή τον Σεπτέμβριο ολοκληρωμένου σχεδίου αντιμετώπισης του ζητήματος των εκποιήσεων, προτείνει όπως υπάρξει συμφωνία (memorandum) συνεννόησης μεταξύ των εμπλεκομένων (ΚΤ, εμπορικές τράπεζες, Υπ. Οικονομικών, Χρ. Επιτρόπου κα.) αναστολής των διαδικασιών εκποίησης για περίοδο 45 ημερών.